Turistika a cyklistika v Demänovskej doline

Demänovská dolina je najnavštevovanejšia lokalita Nízkych Tatier. Leží južne od Liptovského Mikuláša, na severných svahoch pohoria Nízke Tatry, vo výškovom pásme od 700 do 2 000 m n. m. Nízke Tatry predstavujú rozsiahly horský systém s hlavným hrebeňom, ktorý sa tiahne v dĺžke 82 km, pričom najvyššie končiare presahujú nadmorskú výšku 2 000 m n.m. Demänovská dolina – najkrajšia dolina Nízkych Tatier – meria 16 km. Tiahne sa od hlavného hrebeňa medzi vrchmi Ďumbier (2 043 m), vrcholmi Krúpova hoľa (1 927 m), Chopok (2 024 m), Dereše (2 003 m) a Poľana (1 889 m) smerom na sever od liptovskej kotliny. Ideálne lyžiarske terény, svetoznáme jaskyne, možnosť letnej turistiky, prekrásna fauna a flóra doplnené vhodnými klimatickými podmienkami dali v tejto doline podnet k vybudovaniu strediska cestovného ruchu, obce Demänovská Dolina.

Vrbické pleso:

Nenáročná túra bez prevýšenia
Hotel Bjornson Jasná – parkovisko Biela Púť – okolo Vrbického plesa – parkovisko Biela Púť – Hotel Bjornson Jasná

Trvanie: 30 min.

Jasná – Repiská – Demänovská jaskyňa slobody:

Nenáročná túra.
Parkovisko Biela Púť (žltá značka) – rázcestie žltej a modrej značky – Repiská (modrá značka) – parkovisko a autobusová zastávky Demänovská jaskyňa Slobody.

Trvanie: 60 min.

Náučný chodník Demänovská dolina:

Stredne náročná túra s veľkým prevýšením.
Parkovisko Biela Púť (žltá značka) – Tri vody (červená značka) – Brhliská – Pod Orlou skalou – Luková – Pekná vyhliadka – rázcestia Široká dolina (zelená značka) – Pod Krčahovom – Lúčky autobusová zastávka

Trvanie: 4 hod. 20 min.

Chopok:

Náročná vysokohorská túra s veľkým prevýšením.
Parkovisko Biela Púť (žltá značka) – Tri vody – sedlo Poľany (červená značka) – Dereše – Chopok – Demänovské sedlo – Krúpovo sedlo (zelená značka) – rázcestie Široká dolina – pod Krčahovom – Lúčky autobusová zastávka

Trvanie: 8 hod. 20 min.

Dereše:

Náročná vysokohorská túra s veľkým prevýšením.
Otupné (modrá značka) – Brhliská – Pod Orlou skalou – Luková – Chopok (červená značka) – Dereše – sedlo Poľany (žltá značka) – Tri vody – Jasná

Trvanie: 6 hod.

Na Liptove sú ideálne podmienky pre všetkých milovníkov cyklistiky. Trasy cez Demänovskú dolinu, Čiernovažskú dolinu a okolo Liptovskej Mary patria určite k najkrajším na Slovensku. Demänovskou dolinou vedie cyklotrasa až k samotnému úpätiu vrcholu Chopok. Cyklotrasa meria z Liptovského Jána 23 km, celkové prevýšenie na trase je okolo 550 m.

Demänovská dolina – Pavčina Lehota – Bodice – Liptovský Mikuláš:

Cyklotrasa začína pri Penzióne Jozef v Demänovskej Doline.
Poza penzión vedie lesná cesta cez chatovú oblasť a vyúsťuje na cestu do Pavčinej Lehoty. Vedie rovno do dediny, na rázcestí odbočíte vpravo. Prídete ku potravinám. Vľavo za predajňou medzi domami vedie panelová cesta, ktorou sa pohodlne dostanete až do obce Bodice.
Cesta vyústi v dedine na ulici Bodická. Na rázcestí odbočíte doprava dolu kopcom po ulici Bodická.
Ďalej môžete ísť ľubovoľne po uličkách v obci pričom smerujte k hlavnej ceste na Liptovský Mikuláš. Od predajne potravín je potrebné prekonať časť cesty po hlavnej ceste. Popri ceste vedie chodník, po ktorom je možné ísť s deťmi.
Pred kruhovým objazdom odbočíte doľava na chodník vedúci pod objazd. Menším deťom je potrebné pomôcť s bicyklom v úseku popod most popri potoku Demänovka.
Pokračujete rovno až prídete do mestskej časti Palúdzka a napojíte sa na ulicu Demänovská. Po ľavej strane uvidíte predajňu Kaufland. Tu prejdete na druhú stranu cesty a odbočíte  doprava na ulicu Chrenoviská, po ľavej strane uvidíte cintorín, školský internát a zídete dolu kopčekom, za ktorým odbočíte doľava.
Plynule prejdete na cestu Nábrežie K. Petroviča. Odbočíte doprava na most cez rieku Váh. Nasleduje kruhový objazd, za ktorým pokračujete rovno /druhý výjazd/ po ulici Štúrova.
Pri Priore sa dostávate do centra mesta.

Demänovská dolina – Pavčina Lehota – Rozhľadňa – Lazisko – Drevený artikulárny kostol:

Cyklotrasa začína pri Penzióne Jozef v Demänovskej Doline.
Poza penzión vedie lesná cesta cez chatovú oblasť a vyúsťuje na cestu do Pavčinej Lehoty. Vedie rovno do dediny, na rázcestí odbočíte vľavo smer lyžiarske stredisko Žiarce.
Cesta vedie okolo poľnohospodárskeho družstva ku stredisku, kde odbočíte vpravo po červenej cyklotrase smer Lazisko.
Cestou sa nachádza rozhľadňa, z ktorej je výhľad na široké okolie.
V obci Lazisko odbočíte z cyklotrasy doľava, smer Svätý Kríž. Pokračujete cez dedinu a na konci obce odbočíte vpravo.
Cesta vás zavedie priamo ku drevenému artikulárnemu kostolu.

Cestou späť môžete využiť betónovú cestu za obcou Lazisko, ktorá vyústi pri poľnohospodárskom družstve.

Mapa Demänovskej doliny

Rezervujte si svoju letnú dovolenku v Tatrách ešte dnes!